Mobil markedsføring

Siden slutten av 1990-tallet har det skjedd store endringer i hvordan bedrifter kan markedsføre sine produkter. I følge Synlighet.no bruker 50% av verdens befolkning mobilen når de søker på internett. Smarttelefoner med store skjermer øker brukervennligheten og gjør PC overflødig til surfing.

Mobilmarkedsføring er blitt et vanlig alternativ til tradisjonell markedsføring og egner seg særlig godt til varehandel . Dersom bedriften ønsker seg flere kunder må de være der målgruppen/segmentet er.

Det finnes mange kanaler bedrifter nå kan være aktive på. Mange opplever det å kjøpe varer og tjenester på nett som trygt og enkelt. Der er butikkene alltid åpen og utvalget er stort. Gode, enkle og trygge betalingsløsninger gjør netthandel svært brukervennlig.

Kitch`n startet opp i 2002, har operativ nettbutikk og 134 fysiske butikker over hele Norge. De selger gode og innovative produkter til kjøkkenet og har som visjon å være No.1 på kjøkkenprodukter. Kitch`n tilbyr en kundeklubb for kundene som de gir eksklusive tilbud til. Det kan være rabatt på produkter, nyheter, tips og inspirasjon. Kitch`n er aktive på sosiale medier som Facebook, Instagram samt at de har egen Chat på nettsiden sin og sender aktivt ut tilbud på både SMS og epost. Dermed er Kitch`n en bedrift som aktivt bruker kanaler der de kan kommunisere med kundene og påvirke dem til gjenkjøp.

Et budskap som ikke engasjerer blir raskt forkastet. Det handler derfor om å skape nysgjerrighet, gjøre kundene oppmerksomme på noe de ikke kan motstå og skape engasjement.

En bedrifts markedsføringskampanje bør påvirke og skape kundenes interesse til å erkjenne at de har et behov de må tilfredsstille med en gang. Det kan enten være i nettbutikken eller i fysiske butikker.

Mobil markedsføring kan bestå av:

  • SMS`er
  • E-poster
  • Cookies for produkter følger brukeren fra nettsteder/nettbutikker og over på sosiale medier.
  • Annonser/reklame på Facebook, Instagram og SnapChat
  • Egne app`er

SMS`er

Mobilen er med eieren over alt! På skolen, jobb, møter, trening og andre aktiviteter. SMS`er anses som personlige og blir ofte lest med en gang (høy åpningsgrad), de skaper interaktivitet og når frem til den riktige kunden. SMS`er gir unike muligheter for effektiv og direkte kommunikasjon med kundene. Men kunden bruker kort tid på å vurdere om innholdet er verdt å lese eller ikke. Å skrive gode og innholdsrike SMS`er er derfor helt essensielt om bedriften skal lykkes med denne formen for markedsføring.

Eurobate.no er en norsk bedrift med mange års erfaring innen markedsføring og tilbyr tjenester innen SMS markedsføring. De er markedsledende på levering og håndtering av store volum av bulk-SMS. Bedriften kan bruke egen kundebase eller velge å benytte Eurobates kundebase som består av over 300000 mobilnummer.

For bedrifter handler det om å få tak i mobilnummeret eller e-postadressen. Det kan de få ved at kundene melder seg inn i kundeklubben. Deretter kan bedriften sende ut segmenttilpassede SMS`er med for eksempel rabattkoder/kuponger. Bedriften kan bruke et program som gjør denne utsendingen, da får de også informasjon med målinger som viser hvor mange som responderer på det som sendes ut, de får også informasjon om tidspunkt og inntekter av kampanjen. Denne informasjonen må bedriften bruke effektivt senere.

Kitch`n sender ut SMS`er til kundene i kundeklubben ca 1 gang i uken med for eksempel informasjon om salg, linker til katalogen deres og rabattkoder til enkelte produkter. Noen ganger kan rabatten kun brukes på nett eller kun i butikkene eller begge deler.

Når på døgnet og hvor mottakeren er vil påvirke hvordan de reagerer på reklame som kommer på mobilen. Om sendere sender ut SMS`er midt på natten og vekker mottakeren eller sent en kveld vil SMS`en nok ikke føre til den handlingen som senderen ønsker. Frokosttid, lunsj og ettermiddag kan være fine tidspunkt å sende ut på, da forbruker ofte har noen minutter til å se på telefonen sin. Når mottaker klikker inn på lenken som ligger i SMS`en kan sender følge med på i programvaren, det kan legge grunnlaget for når den beste tiden for utsending for denne formen for markedsføring er.

Noen vil også reagere på å få reklame som SMS som påtrengende og brudd på deres privatliv. Informasjon om hvordan man melder seg ut av kundelisten skal alltid stå i både SMS og e-poster.

E-poster

På Kitchn.no kan kunder lage seg en profil og melde seg inn i kundeklubben. Kunder kan også melde seg inn i kundeklubben når de besøker fysiske Kitchn butikker. Dermed får bedriften verdifulle epostadresser til kunder som allerede har vist interesse for nettsiden/butikken. E-postadressene kan Kitchn bruke på å sende ut nyhetsbrev og kampanjer på produkter direkte til interesserte kunder. Mange kunder legger produkter i handlekurven, men så stikker de før de betaler. Ved at kundene er logget inn på «min side» kan bedriften bruke dataene til å sende kundene hyggelige påminnelser om varene som fremdeles ligger i handlekurven. Dette kan bidra til at kundene kommer tilbake og kjøper det som ligger i handlekurven.

Ved å ha eksklusivt innhold, rabattkoder/tilbud som man kun får via nettsiden eller ved å melde seg på nyhetsbrevet/ i kundeklubb. Dette bidrar til at bedriften kan sende målrettede annonser mot målgruppen og drive remarketing.

Kitch`n sender jevnlig (noen ganger i måneden) ut e-poster til kundene i kundeklubben. I e-postene legger de ved link til katalogen, og mange bilder av produkter de har tilbud på eller produkter som er nyankommet.

Sender bedrifter ut for mange e-poster vil kunder bli irriterte og kan begynne å sette på et spamfilter som gjør at e-postene havner rett i søppelposten. Dermed vil ikke kundene bli eksponert for reklamen og bedriften kan miste salg på grunn av at de har drevet overeksponering av butikkens tilbud og produkter.

GetResponse er en av mange bedrifter som tilbyr enkle oppsett for utsending av e-poster for markedsføring. Der kan markedsfører blant annet segmentere kundelister, lage spennende e-poster og få analyser av resultatet av kampanjen.

Cookies

Cookies gir informasjon om hvordan kundene bruker nettsiden. Informasjonen brukes til å måle trafikken på nettsiden, bedriften kan optimalisere sidenes innhold og tilpasse markedsføringen/annonser på andre sider. Informasjon om bruken på nettstedet deles med Google.

Dermed blir informasjon fra nettbutikker man har besøkt lagret, og kunden vil kunne få opp bilder og linker til nettbutikken når de besøker Facebook og Instagramprofilen sin samt på andre internettsider som VG og BT. Dette kan føre til at kunden ledes tilbake til nettbutikken og gjennomfører kjøpet de forlot uferdig tidligere.

Det er flere år siden cookies kom, men mange vet fremdeles ikke hvordan bruk av cookies fungerer. Denne formen for markedsføring kan virke påtrengende. For mennesker som er svake for påvirkning kan det å få reklame om produkter de har sett på og forlatt tidligere gjøre til at de kommer tilbake på nettsiden og kjøper de likevel. Dette kan føre til kjøpeavhengighet.

Dersom det er flere som bruker samme pc/mobil vil cookies kunne sladre om hva andre har vært inne på.

Annonser/reklame på Facebook, Instagram og SnapChat

Facebook er den mest populære sosiale medieplattformen i dag, i tillegg kan Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube og Snapchat være viktige medieplattformer dersom målgruppen bruker dem.

Konkurranser på sosiale medier bidrar til engasjement, underholdning og klikk på sider. Bedrifter får flere følgere og potensielle kunder som de igjen kan påvirke ved reklamer og kampanjer senere. Dermed bygger man nettverk i form av følgere på sosiale medier og e-postmottakere.

Kitch`n er aktiv på sosiale medier og har profil både på Facebook og Instagram. Her legger de ut bilder og andre innlegg. Kunder kan også kontakte dem der og få svar. På deres hjemmeside har de også en Chat slik at man enkelt kan kommunisere med dem. På nettsidene kan lesere se bilder og informasjon om nyheter, stiler og populære produkter.

Kitch`n har pr. 04.01.18 ca 190 000 følgere på Facebook, mens de på Instagram har ca 38 000 følgere. Legger man til alle som er med i kundeklubben vil det si at Kitch`n har betydelige mengder med interessenter som stadig blir eksponert for det Kitch`n legger ut og markedsfører.

Nettstedet er kjernen i den digitale satsingen. Det bør være en side pr produkt, informasjon om produktet, erfaringer, hva andre har kjøpt, kontaktmulighet og en enkel kjøp-og betalingsside. Nettsiden har kort tid på å overbevise kunden om at han er på rett sted. Må prøve å forhindre at de klikker på «tilbake-knappen».

Det aller nyeste innen digital markedsføring er reklamer/ads i SnapChat. Dette gir annonsører enda en distribusjonskanal til å nå ut til unge segmenter.

93% av norske kvinner og 83% av menn i alderen 18-29 år er aktive brukere av SnapChat. 7 av 10 bruker SnapChat daglig. Dette gjør det mulig for bedrifter å markedsføre seg for segmenter av unge mennesker med 10 sekunders annonser med bilder eller video. I følge Synlighet.no kan bedriften velge segmenter som demografi; alder, kjønn, språk og interesser samt at de kan spisse målgruppen til livsstil, hva de ser på ol. Underveis og etter kampanjer får bedriften informasjon om kostnader, antall visninger, antall ganger brukere har sveipet opp og effektiv kostnad pr sveip opp.

Foreløpig har jeg ikke sett at Kitch`n har brukt denne markedsføringskanalen. Å kunne segmentere etter brukere på SnapChat vil absolutt kunne treffe Kitch`n segmenter da de er i den alderen der de etablerer seg hjemmefra og vil trenge kjøkkenutstyr.

Egne apper

Flere kjeder har laget egne apper som de bruker til blant annet markedsføring. For å få kunder til å bruke appene kjører de kampanjer med for eksempel prisavslag eller gratis produkter. Når kundene først har lastet ned appen kan bedriften bruke appen til å dele informasjon, markedsføre produkter og dele gode tilbud der. Til gjengjeld får bedriften kundene til å komme tilbake til butikkene for å gjøre gjenkjøp, samt at de får informasjon om kundenes forbrukeratferd. Blant annet er Coop Obs! og Rema1000 kjeder som har utviklet egne apper som de bruker som markedsføringskanal til kundene sine.

I følge Geir Sand (leder for mobilnettverket I Norsk Direkte Markedsførings Forening) er utviklingen av apper kostbart og har lengre lanseringstid på grunn av en godkjennelsesprosess. Men når de er ferdig utviklet er de veldig brukervennlige, fleksible og skaper publisitet i App Store. De gir rom for at markedsførerne kan utfolde seg og ta i bruk egenskapene en mobil muliggjør.

Kitch`n har foreløpig ikke utviklet egen app. Et søk i App Store viser til en App som heter Kitch`n, men dette er ikke den norske kjeden sin app. Mange kjøpesenter har egne kundeklubber med egne apper der de legger ut kampanjekoder. Kitch`n kan dermed bruke lokale kjøpesenter sine apper og nå ut til kjøpesentrene sine kundeklubbmedlemmer når de kjører kampanjer.

Mobilbrukervennlighet

Nettbutikker må sørge for at de har en nettside som er designet for automatisk tilpasning på alle skjermer, Google sitt verktøy for å teste mobilvennlighet kan brukes. Google må kunne finne og vise det samme innholdet til besøkende både på desktop og mobil. Det gjelder både tekst, bilder og annet innhold. At nettsiden er mobilvennlig er ikke nødvendigvis det samme som at den er brukervennlig på mobil. Man bør derfor sjekke om funksjonene er like tilgjengelig; Leservennlighet, søkefunksjon, navigering i meny, kjøp-funksjon og innlogging til egen side. Om ikke kan man miste gode rangeringer og mye trafikk fra søk på mobiltelefoner. Dette gjør at Google nå endrer fokus.

Når man skal drive mobil markedsføring må man sjekke at serveren som mobilversjonen ligger på har kapasitet til økt crawling-rate dersom desktop og mobilversjonen ligger på ulike servere.

Kitch`ns nettside desktop og mobilversjon viser den samme informasjonen, og har samme gode brukervennlighet. De har også gode og trygge betalingsløsninger.

Øverst på nettsiden har de et søkefelt med «skriv ditt søkeord her…», dette gir verdifull informasjon om hva kundene leter etter og hvorfor de besøker nettsiden. Informasjonen kan for eksempel bidra til å endre på produktene som tilbys.

For å skape vekst og engasjement må nettsidene ha gode og mange bilder. Bildene bør ha god kvalitet, ofte kan videoer også benyttes for å få bedre frem produktene. Gode og spennende reklamebilder bidrar til at kunder ønsker å se på hva bedriften selger.

Søkemotorer

Ca 50-70% av trafikken inn til et nettsted kommer fra søkemotorer. Det gjør søkemotorer til den viktigste kilden til trafikk, nye kunder og leads. Google har ca 90% av markedsandelene.

Ved å bruke Google Adwords blir bedriften synlig på de søkene som matcher produkter og tjenester. Bedriften får også en oversikt over hvilken verdi det har for selskapet å være synlig på relevante søkeord.

«Mobil først» indeksering betyr at Google vil bruke mobilversjonen av innholdet for indeksering og ranking for å hjelpe brukerne til å finne det de leter etter. Jo mer verdifulle sider man publiserer, jo mer vil søkesider som Google se på nettsiden. På den måten kan bedriften tiltrekke seg flere besøkende via søk. Men å få trafikk innpå nettsidene fra Google er ikke gratis, hvordan bedriften velger å bruke denne muligheten må forankres av ledelsen fordi det kan ta en stor bit av markedsføringskostnadene.

Ved at bedriften lager gode søkeord og kampanjer via Adwords vil kunder som bruker søkefunksjonen i Google bli ledet til nettsiden. Ved et Googlesøk «kjøkkenutstyr» kommer Kitch`n opp som søkeresultat nummer 6. Andre kjente kjeder som Tilbords og Jernia som selger samme produkter kommer også opp. Søkeordsanalysen i Adwords kan gi konkrete tips til hva bedriften bør ha av innhold på bloggen og andre sosiale medier. Ved nye trender og stiler kan disse deles. Bilder av produktene med kjendiser og andre referansepersoner kan også brukes i sosial medier. De vil fungere som reklame og påvirkning.

Ved bruk av Google Analytics kan bedriften spore handlingene til brukerne av nettstedet. Dette kan hjelpe bedriften til å ha oversikt over deres digitale markedsføring.

Bygge relasjoner

Kitch`n gjør for det meste rett i bruken av markedsføringskanalene sine. Ved å variere mellom innlegg på Facebook, Instagram, e-poster og SMS`er bidrar de til å opprettholde interessen for bedriften, de skape relasjoner til kundene og gjør Kitch`n til den første butikken kundene tenker på når de skal kjøpe kjøkkenprodukter.

De bør imidlertid være oppmerksomme på at medlemmene i kundeklubben kan oppleve at de får for mange henvendelser til mobiltelefonen sin. Da vil Kitch`n risikere at kundene melder seg ut av kundeklubben igjen og begynner å lete etter andre konkurrerende butikker de kan handle i.

Kilder

https://blogg.synlighet.no/10-tips-til-flere-kunder-pa-nett/

https://www.magma.no/mobil-markedsforing

https://instapage.com/blog/turn-your-blog-into-a-lead-generation-marketing-machine

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/internett-og-apper/cookies/

https://blogg.synlighet.no/hva-er-mobile-first-index/

https://adwords.google.com/intl/no_no/home/

https://www.google.com/analytics/

https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=no

https://webmasters.googleblog.com/2017/12/getting-your-site-ready-for-mobile.html

https://www.kitchn.no

https://blogg.synlighet.no/hvordan-komme-i-gang-med-snapchat-ads/

https://www.tilbords.no/

https://www.jernia.no/

https://www.facebook.com/kitchn.no/

https://www.instagram.com/kitchnnorge/

https://www.getresponse.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *